Multipl Skleroz Hakkında

Multipl Skleroz (MS) Nedir?

Multipl Skleroz (MS), merkezi sinir sisteminin bir hastalığıdır. Merkezi sinir sistemi; beyin, omurilik ve görme sinirlerinden oluşmaktadır. MS’te bu sistemlerin etkilenmesi sonucu duyusal, görme, yürüme, konuşma ve denge gibi merkezi sinir sistemi işlevlerinde bazı bozulmalar olabilmektedir.

MS için bir hastalıktan ziyade, bir hastalık grubundan söz etmek daha doğrudur. Çünkü MS; kendi içinde çok farklı özellikleri paylaşan, farklı seyirler gösteren farklı tipleri içermektedir. Bağışıklık sisteminin şaşırması sonucu merkezi sinir sistemini oluşturan hücrelerde bozulmalar olur. Tıpkı elektrik kablosunun etrafındaki koruyucu kılıf gibi merkezi sinir sistemindeki sinir liflerini çevreleyen ve koruyan yağlı bir  doku vardır ve miyelin olarak adlandırılır. MS’teki  asıl etkilenen kısım miyelindir ancak sinir hücresinin temel kısmı olan ve akson olarak adlandırılan kısımda da bozulmalar ortaya çıkar. Miyelinde kayıp olması etkilediği yerlerde skarlaşmaya neden olur. Bu skara skleroz denir. MS’te bir çok yerde bu skarlaşmalar olur, bu durum da “çoklu” anlamına gelen “multipl” kelimesi ile tanımlanır. Bu nedenle hastalığa “multipl skleroz”, kısa adı ile MS (emes olarak okunur) denmektedir.

MS bağışıklık sistemindeki şaşırma sonucu beyin, görme siniri ve omuriliğin etkilendiği bir merkezi sinir sistemi hastalığıdır.

Neden bazı kişilerin MS’e yakalanırken diğerlerinin yakalanmadığını tam olarak bilmiyoruz. Dahası, MS’in neden kişiden kişiye farklı seyir gösterdiğini, bir hastada uzun yıllar hiç özür yapmazken başka bir hastada tekerlekli sandalye gerektiren özürlülüğe yol açtığını da net olarak bilmiyoruz. Bununla birlikte genetik bir yatkınlık olabileceğini ve yaşanan çevredeki olası bazı faktörlerin bu hastalığın gelişiminde rol oynayabileceğini biliyoruz. Herhangi bir nedenle vücudumuzu zararlı mikroplara ve maddelere karşı koruduğunu bildiğimiz bağışıklık sistemi hücrelerinin, beyin ve omurilikteki hücreleri sanki yabancı bir oluşum gibi algılayıp saldırıya geçmesine bağlı olarak bu hastalık ortaya çıkmaktadır. Basit haliyle bu şekilde ifade ettiğimiz mekanizmanın hastalarda nasıl geliştiğiyle ilgili halen oldukça fazla bilinmeyenler vardır.