Multipl Skleroz (MS) Nedir?

Multipl Skleroz (MS) Nedir? için yorumlar kapalı
2.037 kez görüntülendi

Multipl Skleroz (MS) Nedir?

Multipl Skleroz (MS), merkezi sinir sisteminin bir hastalığıdır. Merkezi sinir sistemi; beyin, omurilik ve görme sinirlerinden oluşmaktadır. MS’te bu sistemlerin etkilenmesi sonucu duyusal, görme, yürüme, konuşma ve denge gibi merkezi sinir sistemi işlevlerinde bazı bozulmalar olabilmektedir. MS için bir hastalıktan ziyade, bir hastalık grubundan söz etmek daha doğrudur. Çünkü MS; kendi içinde çok farklı özellikleri paylaşan, farklı seyirler gösteren farklı tipleri içermektedir. Bağışıklık sisteminin şaşırması sonucu merkezi sinir sistemini oluşturan hücrelerde bozulmalar olur. Merkezi sinir sistemindeki sinir liflerini çevreleyen ve koruyan yağlı doku miyelin olarak adlandırılır. MS’teki  asıl etkilenen kısım miyelindir ancak sinir hücresinin temel kısmı olan ve akson olarak adlandırılan kısımda da bozulmalar ortaya çıkar. Miyelinde kayıp olması etkilediği yerlerde skarlaşmaya neden olur. Bu skara skleroz denir. MS’te bir çok yerde bu skarlaşmalar olur, bu durum da “çoklu” anlamına gelen “multipl” kelimesi ile tanımlanır. Bu nedenle hastalığa “multipl skleroz”, kısa adı ile MS (emes olarak okunur) denmektedir. Neden bazı kişilerin MS’e yakalanırken diğerlerinin yakalanmadığını bilmiyoruz. Dahası, MS’in neden kişiden kişiye farklı seyir gösterdiğini, bir hastada uzun yıllar hiç özür yapmazken başka bir hastada tekerlekli sandalye gerektiren özürlülüğe yol açtığını net olarak bilmiyoruz.

MS ne değildir?

MS artık çoğu hasta için başını alıp giden bir hastalık olmaktan çıkmaktadır. Öldürücü bir hastalık değildir. Kanser değildir. AIDS ile ilişkisi yoktur. MS sizin yaptığınız bir yanlıştan kaynaklanmadı, sizin bir hatanız değildir. En önemlisi MS sizin mutluluk, sevme ve yaşama yeteneklerinizin sonlandığı anlamına gelmez.