MS VE FİZİKSEL AKTİVİTE

360 kez görüntülendi

MS İLE FİZİKSEL AKTİVİTE

MS, merkezi sinir sistemine saldıran kronik dejeneratif nörolojik bir hastalıktır. Bilindiği gibi MS kronik bir hastalık olup genellikle bireyler geç ergenlik çağında veya 20’li yaşların başındayken teşhis edilir. Noronal hasarın yerine göre fiziksel ve bilişsel işlevlerin azalması veya kaybı izlenir. Mevcut tedaviler, semptomları kontrol altına almayı ve hastalığın ilerlemesini yavaşlatmayı amaçlayan farmakolojik tedavilerdir. Bunun yanı sıra semptomları kontrol altına almak ve yaşam kalitesini iyileştirmek için tasarlanmış davranışlar da vardır. Bu davranışlardan bir tanesi de fiziksel aktivitelerdir. Fiziksel aktivite günlük yaşam içerisinde kas ve eklemlerimizi kullanarak enerji tüketimi ile gerçekleşen, kalp ve solunum hızını arttıran ve farklı şiddetlerde yorgunlukla sonuçlanan aktiviteler olarak tanımlanabilir.
MS hastalarının sorduğu sorulardan bir tanesi: MS hastaları fiziksel aktiviteler/spor yapabilir mi?
EVET YAPABİLİR.
Çoğu MS’li hastaların fiziksel aktivitelerden kaçındığı bir gerçektir. Hastaların çok azı fiziksel aktivite tavsiyelerini uygulamaktadır. Bilinmelidir ki MS’te hiçbir fiziksel aktivite yasak değildir. Aksine, MS hastalarına bu aktiviteleri yapmaları önerilmektedir. MS hastalığı ve hastalığın getirdiği engeller fiziksel aktiviteye engel değildir.
Sporun sağladığı fiziksel iyilik halinin veya motor beceriler üzerindeki yararından öte, psikolojik düzeyde önemli derecede olumlu etkisi olduğunu belirtmeliyiz. Böylece yaşam kalitesini, refahı ve dayanıklılığını arttırır. Hastalığın artmasına veya kötüleşmesine neden olmaz.
2018 de yapılan araştırmalarda, MS hastalarında, fiziksel aktivite, öz-yeterlilik ve iyimserliği arttırdığı gösterilmiştir. Aynı çalışmada, uzun süreli fiziksel aktiviteyi yaşamlarına dâhil eden bazı hastalarda, MS ataklarının ve hastalığın ilerlemesinde azalma göstermiştir.

MS’li bir hasta için spor yapmak veya fiziksel aktivite yapmak için resmi bir kontrendikasyon yoktur.
Tüm sporlar/fiziksel aktiviteler hastanın yeteneklerine uygun olduğu sürece yapılabilir. Tek kısıtlama, fiziksel aktivite doğru bir şekilde uygulanmadigi takdirde var olan bir şikâyetin artırmasıdır. Bununla birlikte, hastalığın seyriyle ilgili (atak, hastalığın ilerlemesi) geçici kontrendikasyonlar olabilir. Bu durumlarda da, bir sporu seçerken veya sürdürürken çeşitli faktörler göz önünde bulundurulmalıdır. Nörolog ve hastalıkla ilgilenen multidisipliner ekip, her bir vaka için en uygun fiziksel egzersizleri veya sporu önermelidir.

Kaynaklar:
 http://www.mieux-vivre-avec-la-sep.com/
 Kimberly S. Fasczewski, Diane L. Gill & Sara M. Rothberger (2018) Physical activity motivation and benefits in people with multiple sclerosis, Disability and Rehabilitation, 40:13, 1517-1523

MS VE FİZİKSEL AKTİVİTE Konusuna Ait Etiketler

Yorum Yaz